Organisatie
De volgende omschrijvingen worden in relatie tot ons kindcentrum vaak genoemd; dynamische (school)omgeving; betrokken kinderen, ouders en leerkrachten; toegankelijk; welkom; kinderen hebben een open houding, zijn los van oordelen en behulpzaam. Onze kinderen zijn de belangrijkste ambassadeurs van de school.
Het kindcentrum bestaat uit een peuterschool, basisschool en BSO. Daarnaast werken wij samen met diverse partijen (logopedie, ergotherapeut, vaktherapeut, HB-specialist) De school is in drie “bouwen” verdeeld. We kennen een onderbouw (groep 1 en 2), een middenbouw (groep 3 t/m 5) en een bovenbouw (groep 6 t/m 8). Ons team (onderwijs & kinderopvang) bestaat uit teamleden die elk zeer betrokken zijn bij de ontwikkeling van het dalton kindcentrum. We kunnen binnen ons team bouwen op een enorme schat aan ervaring, specialismen en kennis. Zij bundelen hun krachten in bouw overstijgende leer-ontwikkelteams die aangestuurd worden door een leerteamleider. De leiding van de school is in handen van een directie en de manager is verantwoordelijk voor de kinderopvang. De leerkracht en de pedagogisch medewerker heeft de verantwoordelijkheid voor het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen in de groep. Hieronder kunt u iets meer lezen over de specifieke taken van eenieder.
Directie
De dagelijkse leiding van de school is in handen van de directie en van de kinderopvang is dat de manager. Zij zijn de eerstverantwoordelijke en werken nauw samen.
Leerkracht
De groepsleerkracht draagt de verantwoordelijkheid voor het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen in de groep. Als een leerkracht in deeltijd werkt, wordt die verantwoordelijkheid met een collega gedeeld. Iedere leerkracht heeft binnen de school, naast lesgevende, ook andere taken. Een leerkracht kan leerteamleider, ict-coördinator, coördinator natuur en milieu educatie, lid van de medezeggenschapsraad zijn.
Pedagogisch medewerker
De pedagogisch medewerker draagt de verantwoordelijkheid voor het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen in de peutergroep of BSO.
Intern begeleider
Gedurende drie dagen (maandag, dinsdag, donderdag) in de week is er een intern begeleider op school werkzaam. De voornaamste taak van de intern begeleider is gericht op de aansturing van leerkrachten in de begeleiding van leerlingen met een eigen onderwijsbehoefte.
Logopedie
Op school is logopedie aanwezig. De logopediste is Daniëlle en zij is van de praktijk: Logopedie-Extra.
De kinderen worden, indien noodzakelijk, door de leerkracht of IB naar haar doorverwezen.
Wilt u meer informatie over deze logopedie praktijk dan kunt u de website bekijken: logopedie-extra.nl of een e-mail sturen naar: logopedie.extra@gmail.com.
Opleidingsschool
Wij zijn er van overtuigd dat het belangrijk is om goede onderwijsprofessionals op te leiden.
Voor onze collega’s in opleiding (CIO) is het
belangrijk dat zij intensief kennis maken met de onderwijspraktijk en daarbij
vanuit de praktijk goed begeleid worden. De begeleiding van studenten ligt in handen van geschoolde praktijkopleiders en de schoolopleider, die bekend zijn met het competentiegericht opleiden en begeleiden. De schoolopleider begeleidt en coacht zowel studenten als hun praktijkopleiders.
Doordat wij een Opleidingsschool zijn kunnen we op
een uniforme wijze en op kwalitatief hoog niveau opleiden. Natuurlijk in
samenspraak met PABO en MBO.
Opleidingsschool zijn is niet alleen goed om
toekomstige onderwijsprofessionals de kans te bieden zo goed mogelijk te
worden. Wij als school blijven hierdoor ook openstaan voor nieuwe inzichten en
houden onze kennis en vaardigheden actueel.
Een student in de klas prikkelt ook onze
leerkrachten. Zij moeten reflecteren op de lessen, samen voorbereiden en
nadenken over hun eigen praktijk. Zo kijken ze ook weer extra scherp naar hun
eigen aanpak.
Daarnaast vinden onze leerlingen het ook prachtig om
van de studenten een verfrissende les vanuit een andere invalshoek te krijgen.
Zo is het zijn van een opleidingsschool voor iedereen
een win-winsituatie waarin de student een centrale plek inneemt.
Interesse in een stageplaats?
We hebben een samenwerking met Hogeschool Utrecht.
Daarnaast hebben we ook plaatsen voor studenten van andere trajecten en
eventueel andere Pedagogisch Academische scholen.
Als je belangstelling hebt voor een stageplek op onze
school, neem dan contact op met onze schoolopleider. Dit kan via de e-mail: lia.jacobsen@meerkring.nl
Plaatsing van studenten van de HU overleggen we
altijd met het Centrum voor Werkplekleren van ITT.
De Achtbaan is een erkend leerbedrijf (Calibris). We
bieden (beperkt) stageplaatsen aan onderwijsassistenten-stagiaires van het MBO.
Voor het schooljaar 2023/2024 hebben we geen plaatsen
meer beschikbaar.